· Szakkörök
A különféle szakkörök működése a tanulók egyéni képességeinek fejlesztését szolgálja. A szakkörök jellegüket tekintve lehetnek művésziek, technikaiak, szaktárgyiak, de szerveződhetnek valamilyen közös érdeklődési kör, hobbi alapján is. A szakkörök indításáról – a felmerülő igények és az iskola lehetőségeinek figyelembe vételével – minden tanév elején az iskola nevelőtestülete dönt. Szakkör vezetését – az iskola igazgatójának megbízása alapján – olyan felnőtt is elláthatja, aki nem az iskola dolgozója.
· Versenyek, vetélkedők, bemutatók
A tehetséges tanulók továbbfejlesztését segítik a különféle (szaktárgyi, sport, művészeti stb.) versenyek, vetélkedők, melyeket az iskolában évente rendszeresen szervezünk. A legtehetségesebb tanulókat az iskolán kívüli versenyeken való részvételre is felkészítjük.
· Kirándulások
Az iskola nevelői a nevelőmunka elősegítése céljából az osztályok számára évente egy alkalommal kirándulást szerveznek. A tanulók részvétele a kiránduláson önkéntes, a rájuk eső felmerülő költségeket a szülőknek kell fedezniük.
· Múzeumi, kiállítási és művészeti előadáshoz kapcsolódó foglalkozás
Egy-egy tantárgy néhány témájának feldolgozását, a követelmények teljesítését segítik a különféle közművelődési intézményekben, illetve művészeti előadásokon tett csoportos látogatások. A tanulók részvétele ezeken a foglalkozásokon – ha az tanítási időn kívül esik és költségekkel jár – önkéntes. A felmerülő költségeket a szülőknek kell fedezniük.
· Szabadidős foglalkozások
A szabadidő hasznos és kulturált eltöltésére kívánja a nevelőtestület a tanulókat azzal felkészíteni, hogy a felmerülő igényekhez és a szülők anyagi helyzetéhez igazodva különféle szabadidős programokat szervez (pl. túrák, kirándulások, táborok, színház- és múzeumlátogatások, klubdélutánok, táncos rendezvények stb.). A tanulók részvétele a szabadidős rendezvényeken önkéntes, a felmerülő költségeket a szülőknek kell fedezniük.
· Iskolai könyvtár
A tanulók egyéni tanulását, önképzését a tanítási napokon nyitvatartási időben látogatható iskolai könyvtár segíti.
· Az iskola létesítményeinek, eszközeinek egyéni vagy csoportos használata
A tanulók igényei alapján az iskola igazgatójával történt előzetes megbeszélés után lehetőség van arra, hogy az iskola létesítményeit, illetve eszközeit a tanulók – tanári felügyelet mellett – egyénileg vagy csoportosan használják.
· Hit- és vallásoktatás
Az iskolában a területileg illetékes, bejegyzett egyház – az iskola nevelő- és oktató tevékenységétől függetlenül – hit- és vallásoktatást szervezhetnek. A hit- és vallásoktatáson való részvétel a tanulók számára önkéntes.
2. A délutáni tanórán kívüli foglalkozásokat az iskola nevelői külön órabeosztás alapján szervezik meg. Az ettől eltérő időpontokról a szülőket előre értesíteni kell.
3. A tanórán kívüli foglalkozásokra való tanulói jelentkezés – a felzárkóztató foglalkozások, valamint az egyéni foglalkozások kivételével – önkéntes. A tanórán kívüli foglalkozásokra a tanulónak az adott tanév elején kell jelentkeznie, a jelentkezés azonban egy egész tanévre szól.
4. A felzárkóztató foglalkozásra, valamint az egyéni foglalkozásra kötelezett tanulókat képességeik, tanulmányi eredményeik alapján a tanítók, szaktanárok jelölik ki. A tanulók részvétele a felzárkóztató foglalkozásokon, valamint az egyéni foglalkozásokon kötelező, ez alól felmentést csak a szülő írásbeli kérelmére az iskola igazgatója adhat.
5. A tanórán kívüli foglalkozásokról történő távolmaradást is igazolni kell. A tanórán kívüli foglalkozásokról ismételten igazolatlanul mulasztó tanuló az igazgató engedélyével a foglalkozásról kizárható.
6. Az iskolai könyvtár előzetesen megállapított nyitvatartási időben látogatható, a könyvtárba beiratkozott tanulók és felnőttek részére. A beiratkozás minden tanév elején egyénileg történik, és egy tanévre szól.
A napközi otthonra vonatkozó szabályok
1. A napközi otthonba történő felvétel a szülő kérésére történik.
2. A napközi otthonba tanévenként előre minden év májusában, illetve első évfolyamon a beiratkozáskor kell jelentkezni. Indokolt esetben a szülő tanév közben is kérheti gyermeke napközi otthoni elhelyezését.
3. Az iskola a napközi otthonba minden felügyeletre szoruló tanulót felvesz.
4. A napközis foglalkozások a délelőtti tanítási órák végeztével a csoportba járó tanulók órarendjéhez igazodva kezdődnek és délután 15:15. óráig tartanak. A napközis tanóra ideje: 13:30 – 15:00.
5. A napközis foglalkozásról való hiányzást a szülőnek igazolnia kell.
6. A tanuló a napközis foglalkozásról csak a szülő személyes vagy írásbeli kérelme alapján
távozhat el. Rendkívüli esetben – szülői kérés hiányában – a tanuló eltávozására az
igazgató vagy az igazgatóhelyettes engedélyt adhat.
A tanulók jutalmazása
1. Az a tanuló, aki példamutató magatartást tanúsít, vagy folyamatosan jó tanulmányi eredményt
ér el, aktív közösségi munkát végez, versenyeken vesz részt, hozzájárul az iskola hírnevének
megőrzéséhez, jutalomban részesül.
A jutalmazás formái:
· szaktanári dicséret,
· napközis nevelői dicséret,
· osztályfőnöki dicséret,
· igazgatói dicséret,
· nevelőtestületi dicséret.
2. Az a tanuló, aki kitűnő tanulmányi eredményt ér el oklevelet és jutalmat kap, melyet a
tanévzáró ünnepélyen az iskola közössége előtt vehet át.
3. A dicséretet írásba kell foglalni, és azt a szülő tudomására kell hozni.
A tanulókkal szembeni fegyelmező intézkedések
1. Azt a tanulót, aki
· tanulmányi kötelezettségeit folyamatosan nem teljesíti,
· vagy a tanulói házirend előírásait megszegi,
· vagy igazolatlanul mulaszt, büntetésben lehet részesíteni.
2. Az iskolai büntetések formái:
· szaktanári figyelmeztetés,
· napközis nevelői figyelmeztetés,
· osztályfőnöki figyelmeztetés, intő, megrovás,
· igazgatói figyelmeztetés, intő, megrovás,
· tantestületi figyelmeztetés, intő, megrovás.
3. Az iskolai büntetések kiszabásánál a fokozatosság elve érvényesül, amelytől indokolt esetben a vétség súlyától függően el lehet térni.
4. A tanuló súlyos kötelességszegése esetén a tanulóval szemben a magasabb jogszabályokban
előírtak szerint fegyelmi eljárás is indítható. A fegyelmi eljárás megindításáról az iskola
igazgatója vagy a nevelőtestület dönt.
5. A büntetést írásba kell foglalni, és azt a szülő tudomására kell hozni.
6. A tanuló gondatlan vagy szándékos károkozása esetén a tanuló szülője kártérítésre
kötelezhető.
7. Szorgalmi időben a tanulók 21.00 óra után nyilvános helyen, csak szülői felügyelettel
tartózkodhatnak.
Az iskolai tanuláshoz nem szükséges dolgok behozatala az iskolába
1. A tanulók az iskolába a tanuláshoz szükséges, osztályfőnök, szaktanár által előírt eszközökön, felszerelésen túl más dolgokat csak saját felelősségre hozhatnak magukkal, melyekért az iskola nem tud felelősséget vállalni. Az órát tartó nevelő utasítására a tanuláshoz nem szükséges dolgot a tanulók kötelesek eltenni, ha az zavaró körülményt jelent. A tanítási órákon a diákok számára audioeszközök, mobiltelefon és az iskolai munkát zavaró játékok használata tilos. Tanulóink mobiltelefonjukat a tanítási órán csak kikapcsolt állapotban tarthatják maguknál.
2. Nagyobb értékű tárgyat (ékszert, mobiltelefont, mp3 lejátszót stb.), valamint nagyobb összegű pénzt a tanulók az iskolába – szükséges esetben – csak a szülő engedélyével hozhatnak. Ilyen esetben az iskolába érkezéskor a nagyobb értékű tárgyat a tanulók leadhatják megőrzésre az igazgatóhelyettesi irodában.
3. Amennyiben a tanuló engedély nélkül hoz az iskolába a tanuláshoz nem szükséges dolgot és ez a tanulást zavarja, a tanuló köteles a tárgyat leadni a nevelőnek megőrzésre a tanítás végéig. Első alkalommal az engedély nélkül hozott, a tanítást zavaró iskolába hozott dolgot a tanuló a tanítási nap végén visszakapja, a további esetekben azonban ezeket a dolgokat az iskola csak a szülőnek adja át.
A házirend elfogadásának és módosításának szabályai
1. A házirend tervezetét a nevelők, a tanulók és a szülők javaslatainak figyelembevételével az iskola igazgatója készíti el.
2. Az iskola igazgatója a tanulók, a nevelők, a szülők véleményének figyelembevételével elkészíti a házirend végleges tervezetét. A házirend elfogadása előtt az iskola igazgatója beszerzi a Diákönkormányzat egyetértését és a Szülői Munkaközösség véleményét az elkészített tervezettel kapcsolatban.
3. A házirendet a nevelőtestület fogadja el nevelőtestületi értekezleten, s az a fenntartó önkormányzatok képviselő-testületeinek jóváhagyásával lép hatályba.
4. Az érvényben levő házirend módosítását – bármely nevelő, szülő vagy tanuló javaslatára – kezdeményezheti az iskola igazgatója, a Nevelőtestület, a Diáktanács vagy a Szülői Munkaközösség iskolai vezetősége.
5. A házirend módosítását az 1-5. pontban leírt módon kell végrehajtani.
|